Home
Waar we aan werken
Ons brein
Onze werkwijze
Blijf op de hoogte
Afbeelding Verduurzaming van de supermarktketen
Categorie: Businessmodellen & ketens
— publicatie

Verduurzaming van de supermarktketen

Betrokken partners
  • ABN AMRO
Home » Publicatie » Verduurzaming van de supermarktketen
““Een betere voorlichting naar de consument helpt ook diens koelkast beter te managen. Een duurzame voedselketen heeft voor de supermarkt op de langere termijn een positief effect op het voorkomen van bederf, de directe kosten, logistiek en het vergroot de binding met de klant.””
Henk Hofstede

Sector Banker Retail van ABN AMRO

ABN AMRO stelde ons de vraag: Welke stappen zijn nodig om het systeem van voedsel retail te verduurzamen? Als bank werkt ABN AMRO samen met veel spelers uit de supermarktketen waardoor ze hen kunnen voorzien van advies en ondersteuning in het proces van verduurzaming van de keten. We onderzochten of en wanneer een kantelpunt naar verduurzaming van de keten plaats zou kunnen vinden.

Context

Hoewel de Nederlandse consument steeds vaker voor duurzaam voedsel kiest, is nog altijd 93 procent niet-duurzaam. Het voedselsysteem begint uit zijn voegen te barsten. De CO²-voetafdruk van vleesproductie overstijgt die van autoverkeer, sojaplantages verdringen tropische oerbossen, dierenwelzijn staat onder druk en we verspillen te veel.

Ondanks dat supermarkten een relatief beperkt aandeel hebben in de voedselverspilling (7 procent), nemen ze toch een bijzondere rol in. Doordat inkoopvolume zich concentreert bij de supermarkt kan een grote invloed worden uitgeoefend op leveranciers. Ook kunnen supermarkten het koopgedrag van de consument sturen. Met andere woorden, de supermarkt bepaalt waar het voedsel vandaan komt en wat de klant consumeert.

Wat?

Samen met ABN AMRO startten we een onderzoek naar of en wanneer een kantelpunt naar verduurzaming van de keten plaats zou kunnen vinden. Dit deden we met een Breinstorm, waarin een interdisciplinair team van wetenschappers eenmalig meedenkt over specifieke vragen. Resultaat van het onderzoek: op basis van groeicijfers in de duurzame voedselconsumptie over de afgelopen jaren verwacht ABN Amro dat dat het kantelpunt in 2022 plaatsvindt.

In 2022 is het omzetaandeel van duurzaam voedsel opgelopen tot 15 procent. Op dit punt beginnen consumenten het voorbeeldgedrag van anderen te volgen. “Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 10 procent van een populatie moet geloven in een bepaald idee om medemensen hiervan te overtuigen.” zegt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. “Dan treedt het tipping point op. Een weg terug is er dan niet meer.”

Oftewel, supermarkten zullen meer werk moeten maken van hun verspillings- en duurzaamheidsstrategie, zodat de consument ook in 2022 bij hen blijft winkelen.

Meer weten? Lees het uitgebreide rapport Verzet Tegen Voedselverspilling.

Heb jij een vergelijkbare vraag? Of loop je tegen een duurzaamheidsvraagstuk aan waar je een wetenschappelijke kijk op nodig hebt? Neem contact op!

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Wil je als eerste het laatste nieuws over ons werk en ons team ontvangen? Blijf altijd op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief! Schrijf je nu in en mis niets van onze updates!

Betrokken Groene Breinen

Peter Klosse

Functie: Lector
Instelling: Zuyd Hogeschool
Verduurzaming van de supermarktketen
Afbeelding Verduurzaming van de supermarktketen
Antoine Heideveld
antoine.heideveld@hetgroenebrein.nl