Home
Waar we aan werken
Ons brein
Onze werkwijze
Blijf op de hoogte
Kim Poldner
Thema: Circulaire economie
..
Categorie: Transitiedenken & doen

— Nieuws

Impact volgens Kim Poldner

“Ik probeer niet alleen vanuit mijn rol als lector in Den Haag impact te maken, met goed onderwijs, onderzoek en samenwerking met het bedrijfsleven, maar ook gewoon in mijn eigen buurt!”
Kim Poldner, lector Circular Business aan de Haagse Hogeschool, ontmoet ik voor de verandering in Coronatijd eens niet achter een beeldscherm, maar op locatie: in haar tweedehands kledingwinkel KLEER. Deze komt voort uit haar wens om naast onderzoek en onderwijs ook real life impact te maken. KLEER ziet ze als haar speeltuin, waar ze zowel consumenten kan inspireren als kennis opdoet over de werking van duurzame business modellen.

Kim Poldner KLEER

Kim, jij bent lector Circular Business aan de Haagse Hogeschool. Kan je een voorbeeld geven van een onderzoek dat je doet?

‘’We werken nu aan een onderzoeksaanvraag waarin we samen op trekken met verschillende partijen op het gebied van duurzame mode. Dit onderzoek gaat er met name over dat conventionele retailers best duurzame merken willen verkopen, maar zien dat die producten slecht verkopen. Daarom willen wij kijken: wat gaat er mis op de winkelvloer, hoe kan je winkelpersoneel een handelingsperspectief bieden om het verhaal achter zo’n duurzaam merk te vertellen? Ook kijken we wat zij kunnen leren van de purpose driven retailers die er al zijn. We hebben daarom eigenlijk een mix gemaakt van die twee groepen in dit project. Er zijn heel veel dingen te leren van elkaar.’’

We staan hier nu in KLEER, een tweedehands kleding winkel. Wat maakte dat je naast je onderzoek ook zelf een pop-up store bent begonnen?

‘’Van de onderzoeksaanvraag die ik net beschreef horen we in 2021 of die gehonoreerd wordt. Als dat gebeurt kunnen we twee jaar aan de gang en hebben we in 2023 resultaten. Deze winkel komt voor mij ook voort uit urgentie: het is twee voor twaalf, we moeten nú wat doen. Ik kan niet alleen zitten wachten tot een subsidie wel of niet wordt toegekend, ik moet ook nu aan de bak!

Daarom probeer ik niet alleen vanuit mijn rol als lector in Den Haag impact te maken, met goed onderwijs, onderzoek en samenwerking met het bedrijfsleven, maar ook gewoon in mijn eigen buurt! Ik wil een stuk local impact maken, door mensen hier te inspireren om anders met hun garderobe om te gaan.‘’

“Ik zou graag meer samenwerking en kennisuitwisseling onderling bevorderen, om zo samen te laten zien dat je met duurzaam ondernemen een goed belegde boterham kunt verdienen.”
Is dat gevoel van urgentie er altijd al geweest?

“Ik heb mode gestudeerd, maar wist al vroeg dat ik geen ontwerper wilde worden. Daarom begon ik in 2005 de eerste duurzame modewinkel van Nederland. Toen was er al een verlangen bij mij om duurzame mode hip te maken. Hier kwamen mijn liefde voor mode en mijn passie voor duurzaamheid samen. En sindsdien is duurzame mode eigenlijk de leidraad in mijn loopbaan en persoonlijke leven geweest. Van andere startups die ik heb opgezet, tot promoveren op duurzaam ondernemen in de mode.”

Het klinkt alsof je werk in de praktijk en op onderzoeksgebied eigenlijk twee onderdelen van dezelfde missie zijn.

‘’Onderzoek aan de universiteit is erg theoretisch en vaak weinig toegepast. Dat is waardevol, maar ik ben iemand die ook real life impact wil zien! Werken bij een universiteit bestaat uit drie onderdelen: onderzoek, onderwijs, en waardecreatie of valorisatie zoals we het noemen. Als je in een tenure track zit, een traject waar veel universiteiten mee werken, kom je aan dat laatste bijna niet toe. Het mooie aan toegepast onderzoek als lector is dat je die real life impact wél kunt maken. Ik spreek daardoor als het ware beide talen: ik publiceer in top wetenschappelijke journals en sta ook hier op de winkelvloer. Deze combinatie past heel goed bij mij en geeft me veel energie.

‘KLEER: koop, leen, ruil’ is voor mij echt een speeltuin, ik zie het als een living lab waar we action research doen. We onderzoeken in de praktijk hoe die verschillende business modellen werken en we kunnen ook relatief snel dingen aanpassen of juist toevoegen. Zoals bijvoorbeeld een stukje ‘fashion as a service’, waar je betaalt voor het stylingadvies.’’

Als je het hebt over KLEER als living lab, wat zou je dan willen doen met de gesprekken die je hier op de vloer hebt en wat je hier ziet gebeuren?

‘’Daar zou ik graag andere kledingbibliotheken mee willen helpen. Kledingbibliotheken kunnen laten zien dat duurzaam winkelen heel leuk kan zijn, maar als je geen goede business case hebt, houd je dat als ondernemer maar een bepaalde tijd vol op je eigen reserves. Veel duurzame ondernemers gaan helaas ook vrij snel weer ten onder. Kledingbibliotheken kunnen echt bijdragen aan verandering, maar dan moeten ze wel voort kunnen bestaan! Het voelt als mijn opdracht om de business case voor elkaar te krijgen. Ik zou graag meer samenwerking en kennisuitwisseling onderling bevorderen, om zo samen te laten zien dat je met duurzaam ondernemen een goed belegde boterham kunt verdienen.’’

Je noemt al eerder dat de urgentie om de modewereld te veranderen een grote motivatie van je werk is. Hoe zou een duurzamere modewereld er in de toekomst uit kunnen zien?

‘’Ik geloof dat in elke stad of zelfs in elke wijk ruimte is voor een kleding inloop kast. In de transitie naar de Circulaire Economie moet je het de consument leuk en makkelijk maken. Iemand moet gewoon ergens binnen kunnen lopen en denken: ‘Op deze manier draag ik mijn steentje bij’. En dat hoop ik met KLEER mede mogelijk te kunnen maken.’’

De missie van het Groene Brein, en de 160 wetenschappers die bij ons netwerk zijn aangesloten, is om de transitie naar de circulaire economie te versnellen. Maar hoe ziet die transitie er dan uit? In de reeks ‘Impact volgens…’ interviewen we onze leden, die elk op een ander gebied en in een andere discipline aan een duurzame wereld werken. We vragen hen waarom en hoe ze impact maken, en hoe de duurzame toekomst eruit ziet.

Beelden door Wim van IJzendoorn en Daisy van Knotsenburg

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Wil je als eerste het laatste nieuws over ons werk en ons team ontvangen? Blijf altijd op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief! Schrijf je nu in en mis niets van onze updates!